Kávé helyett cikória?

Annak ellenére, hogy már kétszáz éve ismerjük, a cikória kávé csak az utóbbi időben szerzett csak igazán népszerűséget. Íme egy forró innivaló, amely ízben hasonlít a kávéhoz, azonban kávébab helyett pörkölt cikóriagyökérből készül. Egyre népszerűbb azok körében, akik próbálják mérsékelni a napi koffein bevitelüket, valamint olyan pozitív hatásai is lehetnek az egészségre, mint a gyulladások és a vércukorszint csökkentése, valamint az emésztés javítása. Azonban a cikória kávénak lehetnek akár mellékhatásai is. Mai bejegyzésünkben annak járunk utána, hogy vajon jó-e Neked a cikória kávé.

Happy Coffee

Mi is egyáltalán a cikória kávé?

Chicory, Flowers, Wildflowers, Blue, Summer, Vegetation

A cikória kávé egy olyan ital, amely a cikória növény gyökereiből készül, némi pörkölés után. A cikória pedig nem más, mint a pitypangcsalád virágos növényeinek egyik meghatározó tagja, amelyet kemény, szőrös szár, világos lila virágok és levelek jellemeznek, amelyeket általában salátákban szoktunk használni.

A cikória kávé ízre meglehetősen emlékeztet a kávéra, azonban jellemzi egyfajta fás, diósabb aroma. Habár a cikória kávé eredete még nem teljesen tisztázott, a jelek arra utalnak, hogy története az 1800-as évek Franciaországába nyúlik vissza, amikoris igen nagy volt a kávéhiány. Így annak helyettesítésének céljával az emberek elkezdték cikóriagyökérrel keverni forró italaikat, hogy a kávézást illúzióját keltsék.

Sok-sok évvel később, az amerikai polgárháború idején is népszerűséget szerzett magának a cikória, amikoris igen nagy kávé hiány volt New Orleans-ben, amelynek kikötőit blokád alá vette a haditengerészet, ezzel korlátozva a kávé és egyéb importtermékek behozatalát.

Napjainkban a cikória kávé nagyon sok helyen jelen van a világ különböző pontjain, és gyakran használják egy kellemes, koffeinmentes kávé alternatívaként.

A cikóriagyökér tápanyagai

Chicory, Chicory Toasted, Substitute, Coffee, Drinks

Értelemszerűen a cikóriagyökér kulcsfontosságú alkotóeleme a cikória kávénak. Hogy elkészítsük, a nyers gyökeret előbb le kell darálnunk, megpörkölnünk, majd pedig lefőznünk.

Habár az arányok elkészítés szerint változhatnak, alapvetően ajánlott adagonként két kávéskanálnyi (kb. 11 gramm) cikória gyökeret felhasználnunk egy kávéscsészényi vízben.

Egy nyers cikóriagyökér (kb. 60 gramm) a következő tápanyagokat tartalmazza:

  • Kalória: 44
  • Fehérje: 0,8 gramm
  • Szénhidrát: 10,5 gramm
  • Zsír: 0,1 gramm
  • Rost: 0,9 gramm
  • Mangán
  • B6-vitamin
  • Kálium
  • C-vitamin
  • Foszfor
  • Folát

A cikóriagyökér emellett pedig még kiváló inulin forrás is, amely egy olyan prebiotikus rost, amely elősegíti a fogyást és a bélrendszer megfelelő működését. Ezenfelül tartalmaz még néhány mangánelemet és B6-vitamint, ez a két tápanyag pedig igazoltan jó hatással van az agyra. Ne feledd azonban, hogy az említett tápanyagok mennyiségének valójában csak a töredéke jelenik meg a cikória kávéban, ugyanis magába a kávéba viszonylag kevés jut a növény gyökeréből.

Javíthatja az emésztést

Image result for chicory coffee

A cikóriagyökér egy kiváló rostforrás is, amely javíthatja az emésztőrendszer számos szempontját. Segíthet javítani a bél mikrobiómjának egészségét, amelyről úgy gondolják, hogy erős hatással van az altalános egészségre és állapotra. Ennek oka az, hogy a cikória inulinszálat tartalmaz, vagyis egy olyan prebiotikumot, amely elősegíti a jótékony baktériumok növekedését a bélben. Számos tanulmány kimutatta, hogy az inulinnal történő kiegészítés növelheti az egészséges baktériumok bizonyos törzseinek koncentrációját a vastagbélben, valamint, hogy a cikória hozzájárulhat a bélműködés javításához és a székrekedés csökkentéséhez.

Egy nemrégiben végzett vizsgálatban sorána megállapítást nyert, hogy a cikória kávé növeli a széklet gyakoriságát és lágyságát azon fogyasztók esetében, akik székrekedéssel küzdenek.

Egy másik tanulmány során pedig az is bebizonyosodott, hogy a cikória fogyasztása jótékony hatással lehet az idős korból eredő vizelési nehézségekre.

A cikória kávé csökkentheti a vércukorszintet

Person Holding Black Tube

A cikória gyöke inulint tartalmaz, azaz egy olyan rostfajtát, amelyről kimutatták, hogy segíti a vércukorszint szabályozását mind az emberekben, mind az állatokban végzett vizsgálatok során.

Egy nemrégiben végzett vizsgálat során cukorbeteg patkányokat kezeltek a cikóriában található inulinnal, melynek eredményeképpen megállapították, hogy az inulin valóban elősegítette a vércukorszint csökkentését, valamint javította a szénhidrátok metabolizmusának módját is.

Noha a cikória-inulin vércukorszint-hatására vonatkozó kutatások korlátozottak, számos más tanulmány kimutatta, hogy az inulin jótékony hatással lehet a vércukorszintre és az inzulinrezisztenciára.

Az inzulin pedig az a hormon, amely szállítja a cukrot a vérből az izmokba és a szövetekbe, ahol azt később „üzemanyagként” használja fel a test. Az inzulinrezisztencia pedig az az eset, amely hosszú ideig magas szintű inzulinnal jelentkezik, melyek következtében csökkentve ennek a hormonnak a hatékonyságát, és magas vércukorszintet eredményezve.

A legtöbb vizsgálat azonban inkább az inulinra, mint a cikóriara koncentrál. További kutatásokra van szükség annak meghatározására, hogy maga a cikória kávé milyen hatással lehet a vércukorszintre.

Segíthet a gyulladások csökkentésében

Flower, Wildflower, Blue, Chicory, Blossom, Nature

Habár a gyulladás normális immunrendszeri válasz, a krónikus gyulladásról úgy gondolják, hogy hozzájárul az olyan állapotokhoz, mint a szívbetegség, a cukorbetegség és a rák. Néhány állatkísérlet szerint a cikóriagyökér gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik.

A jelenleg fellelhető kutatások jelentős része állatkísérletekre korlátozódik. Ennek tekintetében további vizsgálatokra van szükség annak meghatározására, hogy a cikória gyökerei hogyan befolyásolhatják az emberi szervezetben előforduló gyulladásokat.

A cikória kávé koffeinmentes

Coffee Cup, Coffee, Cup, Coffee Beans, Ecg, Coffee Foam

A cikória kávé kiváló módja lehet a koffeinbevitel csökkentésének. A hagyományos kávét pörkölt, őrölt és kávéra főzött kávébabból készítik. Egy tipikus kávéscsésze körülbelül 95 milligramm koffeint tartalmaz, bár ez számos tényezőtől függően változhat. Ilyen lehet a felhasznált kávébab fajtája, adagolása és a pörkölt kávé típusa.

A nagy mennyiségű koffein fogyasztása pedig olyan mellékhatásokkal jár, mint az émelygés, szorongás, szívdobogás, nyugtalanság és álmatlanság.

Másrészt a cikóriagyökér természetéből adódóan koffeinmentes. Ezért a cikória kávé kiváló kávéhelyettesítő lehet azok számára, akik csökkenti kívánják a napi koffeinbevitelüket.

Egyesek hozzáadják a cikóriagyökérét a forró vízhez, így egy abszolút koffeinmentes italhoz jutnak, míg mások kis mennyiséget kevernek a hagyományos kávéjukba, hogy egy mérsékeltebb koffeintartalmú kávét kapjanak.

Nem való mindenkinek

White Dandelion Flower Shallow Focus Photography

Habár a cikória kávé számos egészségügyi előnnyel jár, mégsem való mindenkinek. A cikória néhányaknál akár allergiás reakciót is kiválthat, ezzel fájdalmat, duzzanatot és bizsergést okozva a szájban.

A parlagfűre vagy pollenére allergiás embereknek úgyszintént kerülniük kell a cikóriát a negatív mellékhatások elkerülése érdekében. Ha a cikória kávé fogyasztása után negatív tünetek jelentkeznek, azonnal hagyd abba használatát, és fordulj orvoshoz.

Ezenkívül a cikóriakávé nem ajánlott várandós hölgyek számára sem, mivel a cikóriaról bebizonyosodott, hogy vetélést és menstruációs vérzést vált ki.

Érdemes kipróbálnod?

Person Performing Coffee Art

A cikória kávé számos egészségügyi előnnyel járhat, és helyettesítheti a kávét, ha csökkenteni kívánod a napi koffeinbeviteledet. Viszont a cikória kávé hatásaira vonatkozóan korlátozott mennyiségű kutatás készült, és nincs érdemi bizonyíték arra, hogy ez ténylegesen jobb lenne, mint a szokásos kávé vagy, hogy kompetens alternatívája lenne-e annak.

Azonban, ha szereted az ízét, és nem okoz számodra semmilyen mellékhatást, akkor nyugodtan add hozzá étrendedhez, és élvezd különleges aromáját!