Képzeljünk csak el egy olyan világot, ahol a marhaburger már a múlté, a gyros egy nem létező fogalom és a vasárnapi gulyásleves is csak egy tovatűnő emlék. Elképzelhető, hogy a vegetarianizmus és veganizmus látványos térhódításai néhány éven belül egy húsmentes világhoz fognak vezetni?
Ugyan az imént felvázolt világ meglehetősen utópisztikusan hangzik, ötből egy fiatal felnőtt úgy gondolja, hogy a következő 10-12 évben feltehetőleg megvalósul, derült ki egy kutatásból. A veganizmusra áttérők száma drasztikus növekedésnek indult az elmúlt néhány évben. Csupán Nagy-Britanniában 3,5 millió fő teszi le voksát a bármilyen jellegű állati eredettől mentes élelmiszerek mellett.
Habár a vegetáriánus és vegán mozgalmak nem mutatnak különösebb csökkenést, azért a legtöbbek számára mégis valószerűtlennek tűnik, hogy ténylegesen húsmentessé váljon az életünk. Mindazonáltal egy 2018-as brit kutatás eredményei szerint átlagosan ötből egy 18 és 24 év között lévő személy szerint 2030-ra meg fog szűnni a húsfogyasztás. A kutatás során 2000 ember került megkérdezésre a jövő étkezési szokásainak lehetséges irányaival kapcsolatban. A tanulmány kimutatta, hogy egyre nagyobb kulcskérdés az életünkben, hogy amit vásárolunk és elfogyasztunk, az milyen hatást gyakorol a környezetünkre. Példának okáért, a megkérdezettek 32 százaléka válaszolta azt, hogy nagyobb lelki nyugalmat jelent a számára, hogy biztos forrásból és fenntartható ellátásiláncból származó élelmiszert vásárol.
Ehhez csak még jobban hozzátesz, hogy a megkérdezettek 62 százaléka a jövőben nagyobb előnyben részesítene a vásárlás során olyan élelmiszereket, amelyek újrahasznosított, környezetbarát csomagolással rendelkeznének. Míg a megkérdezettek közül igen sokan fejezték ki a környezetvédelem iránti elhivatottságukat, időközben annak is hangot adtak, hogy a bevásárlás során azért nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az anyagiaknak.
A jelenlegi világgazdasági és élelmiszerpiaci szempontok kontextusában sem meglepő, hogy a megkérdezettek 57 százaléka állította azt, hogy a következő előreláthatólag 10 évre nézve az élelmiszerárak lesznek számukra a legfontosabb tényezők, amikor vásárlásra kerül majd sor. Ugyancsak ezt bizonyítja, hogy habár a szupermarketek és kiskereskedők próbálkoznak erőfeszítéseket tenni a környezetvédelem ügyebén, azonban az Egyesült Királyságban értékesített egyszer használatos műanyag zacskók aránya 86 százalékkal esett vissza, amióta kiszabták rájuk a darabonként 5 Penny-s (kb. 18 forint) felárat. További érdekesség, hogy a fenntarthatóság iránti fokozott figyelem ellenére egy közelmúltbéli tanulmány kimutatta, hogy az Egyesült Királyság műanyag élelmiszer-csomagolásának mindössze egyharmada hasznosítható újra ténylegesen.
El fog tűnni a hús az életünkből? Nem. Legalábbis nem kimondottan valószínű. Annyi viszont mindenképpen biztos, hogy a fenntarthatóság kérdése egyre inkább kulcsfontosságúvá válik, és a világnak nagy szüksége van az olyan ötletekre, amelyek egyszerre kedveznek a Föld élővilágának, ugyanakkor hosszútávon az egyszeri fogyasztót sem döntik anyagi csődbe. Az igazi kérdés, hogy van-e ilyen megoldás?